Koffie maakt het brein niet meer alert
Volgens recent onderzoek (gepubliceerd in het wetenschappelijk blad Neuropsychopharmacology) is het zogenaamde 'cafeïne high' niet meer dan een reactie van het lichaam op het verlangen naar de drug (cafeïne). Tijdens het onderzoek kwam aan het licht dat degene die veel koffie drinken niet alerter waren dan de personen die geen koffie in de ochtend drinken. Dus 's morgens een kop koffie drinken leid niet tot meer alertheid op het werk.
Het onderzoek
Het onderzoek onder 379 personen toonde aan dat regelmatige koffie drinkers een shot cafeïne juist nodig hebben om zo op hetzelfde niveau van alertheid te komen als niet koffie drinkers. Elk persoon moest een aantal testen doen die de attentie, geheugen en alertheid meten. Deze personen waren voor het onderzoek begon 16 uur geen cafeïne tot zich nemen, waarna ze een placebo of cafeïne kregen.
Professor Peter Rogers (Universiteit van Bristol) die leiding gaf over het onderzoek had hierover het volgende te zeggen. "Ons onderzoek toont aan dat we geen voordeel ondervinden van het consumeren van cafeïne". "Alhoewel we er ons alerter door voelen brengt dit ons slechts terug naar het normale niveau van alertheid", aldus Professor Rogers.





Vacatures